
Odporny biznes w transporcie
2025-01-29
Jak mówić, żeby być zrozumianym
2025-01-29
Wyróżnij się albo zgiń
Poniższy tekst został po raz pierwszy opublikowany na łamach Transport Manager'a. Zachęcamy do odwiedzenia strony https://transport-manager.pl/
Ponieważ poziom konkurencyjności w branży TSL wciąż rośnie, firmy poszukują coraz to nowych sposobów na zdobycie choćby tymczasowej przewagi konkurencyjnej. Docieranie do klientów zaczyna się odbywać nowymi kanałami. W związku z tym firmy częściej decydują się na pracę z obszarem zazwyczaj mocno zaniedbanym, czyli marketingiem. Ponieważ dla wielu jest to teren nieznany, wpadają w pułapki. W tej serii artykułów przybliżamy 7 z nich.
Błąd 1. Nie wiemy, kim jesteśmy. Klient też nie wie.
Wyobraź sobie, że poprosimy każdego z członków zarządu Twojej firmy o wypisanie 3 rzeczy, które wyróżniają Waszą organizację na tle konkurencji. Jakie jest prawdopodobieństwo, że podane przez nich punkty będą dokładnie takie same? A teraz zamiast członków zarządu wylosujmy z całej firmy 5 osób i poprośmy je o to samo. Jakie jest prawdopodobieństwo, że w próbie składającej się z kierowcy, spedytora, magazyniera, księgowej i menedżera odpowiedzi się pokryją? Kiedy już widzimy, na czym polega wyzwanie, przychodzi pora na test ostateczny i najważniejszy. Wyobraźmy sobie, że losujemy 5 klientów Twojej firmy i zapraszamy ich do napisania 3 wyróżników Waszej firmy. Czy odpowiedzi się pokryją? Pracujemy w rzeczywistości, która wymaga od nas bieżącego reagowania. Klient dzwoni z pytaniem, jutro mamy ważne negocjacje, co chwila przychodzą podopieczni z pytaniami. Oprócz tego mamy okres zimowy, a więc często nieprze- widywalne warunki pogodowe i wiążące się z tym opóźnienia oraz towarzyszące im zdenerwowane głosy kluczowych klientów w słuchawce. Rezultat takiego biegu wydarzeń jest taki, że menedżer często nie ma czasu na zastanowienie się, co nas wyróżnia obecnie, a co chcemy żeby było źródłem naszej przewagi za rok. Przecież musi on reagować na bieżąco, bo klienci inaczej odejdą. Wyzwanie, przed którym staje wielu menedżerów, jest ułożenie biznesowej układanki w taki sposób, żeby samemu mieć możliwość zadbania o bezpieczeństwo firmy poprzez spojrzenie strategiczne. W swoim stereotypowym myśleniu wielu menedżerów jest absolutnie przekonanych, że zarządzanie strategiczne to proces, który składa się z 2‒3 dni pracy raz na 3 lata. Paradoksalnie w dzisiejszych czasach, kiedy zmiana stała się fundamentem nowej rzeczywistości, budowanie strategii, monitorowanie jej realizacji i uaktualnienia stały się potrzebą dnia codziennego. Za 3 lata może być za późno, żeby dokonywać zmian. Powinniśmy myśleć o tym codziennie. Jeśli nie potrafimy odpowiedzieć na pytanie, co nas wyróżnia, klient nie będzie miał czasu zadać sobie trudu poszukiwania takiej odpowiedzi.
Przykłady obszarów do poszukiwania wyróżników firmy:
- specjalizacja,
- bezpieczeństwo,
- komfort,
- znajomość języków u kierowców,
- tempo odpowiedzi na zapytania,
- formalności - obieg dokumentów,
- unikalne rozwiązania technologiczne.
W związku z tym, zrobi to, co najłatwiejsze i najmniej czasochłonne, czyli zrobi tabelkę, w której rywalizacja będzie sprowadzona do aspektu ceny. To z kolei będzie notorycznie prowadzić do obniżenia poziomu marży i w efekcie spadającej pozycji konkurencyjnej firmy.
Błąd 2. Nie celujesz – nie trafiasz. Nie mierzysz – nie zarządzasz.
Aby czytać dalej zostaw nam swój adres email a prześlemy Ci pełny artykuł w formacie pdf.
* wysyłając nam swój adres email wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera Lark Business Consulting, w ramach którego dowiesz się o: nowych artykułach; planowanych wydarzeniach, takich jak konferencje, warsztaty czy webinary; naszych usługach.