
Drive w dobie AI
2025-02-06
Biznes w erze sztucznej inteligencji
Jak wypełnić filiżankę nową herbatą
Poniższy tekst został po raz pierwszy opublikowany na łamach Transport Manager'a, #1/2024. Zachęcamy do odwiedzenia strony https://transport-manager.pl/
Pewien człowiek pragnął się rozwijać, więc udał się do mistrza, który przyjął go i poprosił, żeby usiadł. Kiedy mistrz zaczął wyjaśniać złożoność pewnego zjawiska, podekscytowany uczeń przerwał wywód i z radością oznajmił, że już o tym słyszał. Wtedy mistrz wstał i zaparzył herbaty w dzbanku, a następnie zaczął powoli nalewać do filiżanki. Najpierw wypełnił połowę naczynia, następnie po brzeg, a kiedy filiżanka była pełna, nie przestawał i herbata zaczęła wylewać się na stół. Po chwili uczeń nie wytrzymał i krzyknął:
– Przestań! Ta herbata się wylewa, bo naczynie już jest pełne.
Na co mistrz odrzekł:
– Widzisz, i to jest właśnie problem. Jak będziesz miał puste naczynie, to wróć.
U dzisiejszych prezesów, dyrektorów i managerów nie tylko „filiżanki są pełne”, co bywa, że blokuje rozwój, ale też wypełnione są „starą herbatą”. Metody zarządzania, jakich się nauczyli, nie pasują do rzeczywistości za oknem. Posługują się XIX-wiecznym sposobem myślenia o zarządzaniu, który pasuje do ery sztucznej inteligencji jak smokin do plaży. W tym artykule ukazuję spojrzenie na budowanie organizacji, które jest zaprojektowane dla świata, w którym coraz większą część pracy wykonuje sztuczna inteligencja.
„Zamiast zarządzać poprzez wyznaczanie celów, zbuduj zestaw prostych reguł, który wyznaczy kierunek organizacji, ale jednocześnie pozostawi swobodę w działaniu.”
Kierunek
Czy Twoja organizacja ma strategię? Tak czy nie? Jeśli tak, to w jakiej formie? Celów? Tak czy nie? Jeśli tak, to dobór narzędzia jest tak samo trafny, jak próba przelamowania ściany długopisem. Załóżmy teraz, że masz wzorcowo wyznaczony cel biznesowy w oparciu o metodę SMART, np. wzrost przychodów rok do roku o 10 proc. do końca 2024 r. Jakie czynniki mają wpływ na to, czy osiągniecie ten cel? Między innymi: poziom inflacji, wojny, pandemie, koniunktura rynkowa, pozyskanie finansowania, propozycja wartości dla klienta, kampania marketingowa. Na jaki procent z tych czynników zaczeka Twojej organizacji ma wpływ? 20 proc.? 40 proc.? A więc to, czy osiągniecie cel, czy nie, jest w dużej mierze zależne od Was. Dlatego w momencie, kiedy w organizacji króluje narracje rodem z poprzedniego wieku, czyli zarządzanie poprzez cele, ludzie w momencie, kiedy popyt spada, odczuwają skutki na własnej skórze. Poziom demotywacji w takich sytuacjach sięga dna. W otoczeniu biznesowym, gdzie nowe technologie pojawiają się jak grzyby po deszczu, a deszcz pada co dzień, nie ma sensu na „usytułowanie” organizacji celami, na których osiągnięcie ludzie mają ograniczony wpływ. Dlaczego zespół ma się cieszyć albo frustrować z powodu czegoś, co od niego w dużej mierze nie zależy?
Co w takim razie zrobić? Zbudować zestaw prostych reguł, który wyznaczy kierunek organizacji, ale jednocześnie pozostawi swobodę w działaniu. Reguły dotyczą kwestii strategicznych dla organizacji, np. automatyzujemy te procesy, gdzie oszczędność wynosi więcej niż 50 proc. w skali roku; jeździmy tylko wtedy, kiedy w drodze powrotnej mamy minimum 70 proc. wypełnienia ładowni. Zarządzanie poprzez proste reguły rewolucjonizuje podejście do kierowania organizacjami. Nagle okazuje się, że ludzie są w stanie podejmować decyzje bez formalnej konsultacji z trzema pieczątkami kadłuba z otoczenia zarządu oraz zarządy parkingu. Ludzie dzięki temu posiadają impulsy oraz punk odniesienia, którym nie jest humor prezesa, ale zestaw prostych reguł, które są powszechnie podzielone w organizacji. A więc plany strategiczne, które niczym wróżbita Maciej przewidują przyszłość na 5 lat do przodu, mogą przejść na niezasłużoną emeryturę. Nadszedł czas prostych reguł w zarządzaniu. Kierunku, nie planu...
Aby czytać dalej zostaw nam swój adres email a prześlemy Ci pełny artykuł w formacie pdf.
* wysyłając nam swój adres email wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera Lark Business Consulting, w ramach którego dowiesz się o: nowych artykułach; planowanych wydarzeniach, takich jak konferencje, warsztaty czy webinary; naszych usługach.