
Automatyzacja
2025-01-24
3 Filary zaufania cz.2
2025-01-27
3 Filary zaufania cz.1
Poniższy tekst został po raz pierwszy opublikowany na łamach Transport Manager'a. Zachęcamy do odwiedzenia strony https://transport-manager.pl/
Największy podatek, jaki płacimy w Polsce, to „podatek od braku zaufania”. Według badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy, wartość transakcji niezawartych w związku z brakiem zaufania w Polsce w roku 2014 wyniosła pomiędzy 145 a 215 mld zł. Jest to kwota, która oscyluje w okolicach dziesięciu procent polskiego PKB. Tak niski poziom zaufania w naszym kraju jest charakterystyczny dla krajów postkomunistycznych.
Paradoks zaufania
Pewien prezes z branży TSL podzielił się niedawno ze mną swoją historią. Opowiedział, jak na początku swojej kariery zawodowej jego szef poprosił go o przewiezienie samochodem paczki z jednego miasta do drugiego. Kiedy dojechał docelu, osoba, która była adresatem paczki, otworzyła ją przy prezesie. Jak się okazało w paczce było 200 tys. zł, co na tamte czasy było sumą ogromną. Pointa jest taka, że prezes poczuł, że otrzymał ogromnie duży kredyt zaufania od swojego ówczesnego przełożonego. W związku z tym dążył z całych sił do tego, żeby odwzajemnić się solidną pracą za zaufanie i spłacić ten kredyt. Paradoks zaufania polega na tym, że często, aby ktoś mi zaufał, najpierw ja muszę zaufać jemu. Jest to w zgodzie z regułą wzajemności, którą opisał profesor Cial- dini. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że ktoś zgodzi się na naszą prośbę, najpierw zgódźmy się na jego.
Budowanie zaufania
Samo hasło „zaufanie” statystycznej większości osób kojarzy się z czymś nienamacalnym, co nie do końca wiadomo jak zbudować. Jednocześnie budowanie zaufania może stać się bardzo konkretnym i świadomym procesem, który wzmocni zespół i połączenia pomiędzy poszczególnymi człon
kami a szefem. Buduje się je poprzez koncentrację na 3 filarach:
❙ Know-how
❙ Intencja
❙ Postrzeganie
W tym numerze Transport Managera koncentru- jemy się na pierwszym filarze. Kolejne dwa będą opisane w następnych numerach wraz z klamrami scalającymi, bez których zaufanie nie może zostać zbudowane.Aby czytać dalej zostaw nam swój adres email a prześlemy Ci pełny artykuł w formacie pdf.
* wysyłając nam swój adres email wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera Lark Business Consulting, w ramach którego dowiesz się o: nowych artykułach; planowanych wydarzeniach, takich jak konferencje, warsztaty czy webinary; naszych usługach.