Napędzeni do działania – Drive
2024-05-29Cyfrowa transformacja biznesu,
czyli inwestycja w konkurencyjność
Biznes przodem, technologia podąża
W naszych firmach realizowane są na co dzień projekty, których celem jest cyfryzacja procesów. Papier powoli przechodzi do historii (chodź są miejsca, gdzie rozstanie wydaje się wyjątkowo trudne). Jednocześnie w trakcie cyfrowych transformacji wyzwaniem pozostaje dla większości firm koncentracja na biznesie, a nie na IT. Każda technologia ma za zadanie służyć kierunkowi strategicznemu, jaki wyznacza sobie organizacja. Najczęściej jednak rozmowy o systemach cyfrowych koncentrują się na technicznych niuansach, na które nie patrzy się przez pryzmat tego co ważne dla klienta, a także dla biznesu. W procesach cyfryzacji warto poświęcić czas na zbudowanie wspólnego zrozumienia co chcemy osiągnąć jako biznes, a dopiero dalej skupić się na możliwościach technologicznych
Myślenie i działanie projektowe
Ludzie do tworzenia systemów cyfrowych mogą wykorzystywać kompetencje myślenia i działania projektowego - najpierw myślenia, potem działania. Jedno z dwóch nie wystarczy. Myślenie i działanie projektowe to kompetencja, która opiera się na założeniu, że każdy system (także ten cyfrowy) funkcjonuje w pewnym otoczeniu. Dom projektujemy dla konkretnych ludzi, i na konkretnej działce. Tak samo systemy cyfrowe powstają dla konkretnych organizacji, które działają na konkretnym rynku. Kiedy potrafimy opisać już taki rynek i wiemy czym się charakteryzuje, pora, żeby zadać sobie pytanie jakie funkcje system ma pełnić dla użytkownika. Tutaj można rozróżnić 3 typy funkcji: niezbędne (np. przechowywanie danych przez 20 lat, możliwość edycji danych itd.), rekomendowane (wyszukiwanie danych po każdym kryterium, które jest zapisywane w bazie danych), miłe dodatki (system mierzy czas jaki w nim spędzamy).
Modułowość jako źródło odporności
Irytujemy się, kiedy system cyfrowy nie działa, lub nie oferuje funkcji, która pozwalałaby nam na wniesienie dodatkowej wartości do świata klienta. Wtedy wyzwaniem jest wprowadzenie zmian. Dostawca usług nie rzadko kręci nosem, bo ma inne zlecenia na horyzoncie, albo oczekuje wynagrodzenia, które powoduje, że prezesi spadają z krzeseł. Kiedy otoczenie biznesowe zmienia się istotnym elementem budowy systemów jest modułowość, która pozwala na rozbudowę, zmianę, wymianę, redukcję itd. Jest to analogiczne do budowy domów. Jeśli taki dom jest wykonany w technologii modułowej, to można go zmieniać wraz ze zmianą zapotrzebowania np. trojaczki w drodze :)
Możliwość zmiany i dopasowania decyduje dzisiaj o konkurencyjności firmy. Zacząć można od:
- budowania świadomości w organizacji, że biznes ma pierwszeństwo przed IT,
- rozbudowy kompetencji myślenia i działania projektowego,
- projektowanie systemów z wykorzystaniem modułofwości.
Aby być na bieżąco z kwestiami cyfryzacji oraz sztucznej inteligencji w biznesie, zostaw nam swój e-mail.
* wysyłając namswójadres email wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera Lark Business Consulting, w ramachktóregodowiesz się o: nowych artykułach; planowanych wydarzeniach, takich jak konferencje, warsztaty czy webinary; naszych usługach.
Jeśli jesteś zainteresowany tematem cyfryzacji lub myślenia i działania projektowego zachęcam do szkoleń dla kadry menedżerskiej z tego obszaru. Napisz do nas na: kontakt@larkbc.pl